“Papieren krant verdwijnt niet”

De keiharde cijfers spreken boekdelen. Steeds minder mensen lezen een papieren krant of magazine. Maar betekent dat ook het einde van printmedia? Sceptici beweren van wel, zelf hanteer ik een wat eigenwijzere mening. De papieren krant of magazine verdwijnt niet!

Volgens mij blijft er altijd behoefte aan printmedia. Maar er is wel nieuwe werkelijkheid ontstaan. We kunnen de ogen niet sluiten voor de ontlezing en digitalisering in de samenleving. Maar toch denk ik niet dat print verdwijnt. Ik ga mezelf maar na. Ik lees zowel een digitale als een papieren krant. En ook neem ik regelmatig digitale magazines tot me. Ik neig soms naar papier, soms naar digitaal.

De digitale krant vind ik bijvoorbeeld handig voor onderweg of tijdens mijn vakantie. Of als ik vanwege slecht weer niet naar mijn brievenbus wil lopen. Dan komt de tablet op tafel. Maar echt genieten doe ik van het bladeren door een mooi tijdschrift met onderscheidende opmaak en opvallende foto’s. Dat genieten vind ik moeilijker op een tablet of computerscherm.

Het groot voordeel van een papieren krant of magazine is dat ik ongevraagd artikelen voor mijn neus krijgt. Ik word verrast en dat is juist zo leuk aan de papieren variant. Ik wil niet alleen vinden wat ik zoek! Dat gebeurt wel met veel digitale varianten waarin je jouw krant op interesse samenstelt.

Een tablet of computer leidt ook af. Facebookberichten die binnenkomen, e-mails die op je wachten of tweets die je toch snel even wilt lezen. De verleiding is groot om de digitale krant even in te ruilen voor de actualiteit van het moment. Dat is bij een papieren krant of magazine minder het geval. Die geeft rust in een drukke wereld waar we gedomineerd worden door een overkill aan informatie.

Ben ik dan op mijn 47e al een oude zeur? Of een principieel tegenstander van digitale kranten of magazines? Ab-so-luut niet. Ik denk dat print en digitaal elkaar juist kunnen, nee moeten versterken en aanvullen. Wat is er leuker dan een verhaal in print dat wordt verlevendigd met een filmpje. Zo trek je de lezer online, waarna je daar je commerciële acties op kunt loslaten. En hoe leuk is het om digitaal meer achtergronden te krijgen dan in print mogelijk was. Triggeren op papier, het vervolg digitaal. In tekst of beeld.

Sommige kranten experimenteren hier al voorzichtig mee. Trouw deed het enkele jaren geleden met videojournalistiek, maar stopte. Dagblad De Limburger probeert het opnieuw. Eerder dit jaar ging de krant voorzichtig en laagdrempelig multimediaal. Volgens mij het begin van een mooie nieuwe toekomst. Waarin er een plek is voor papieren en digitaal…

Tot mijn volgende blog

Sjoerd Geurts

Deel dit artikel:  Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.