Ieder bedrijf heeft nieuws te melden

kranten“Wij hebben eigenlijk nauwelijks nieuws te melden”. Dit krijg ik nogal eens te horen bij bedrijven en instellingen die graag met een stukje in de krant willen. Veel organisaties herkennen hun eigen nieuws niet. Maar die landelijke prijs, het duurzame keurmerk of die innovatieve werkwijze. Het zijn allemaal nieuwtjes, waarmee je jouw bedrijf op de kaart kunt zetten. Maar dan moet je wel uit je eigen koker durven stappen en er iets mee doen.

Bij bedrijven die in eerste instantie ‘geen nieuws’ zeggen te hebben, is er negen van de tien keer wel degelijk iets te melden, waarmee ze positieve exposure kunnen genereren. Via website, krant of vakblad. Door naar buiten te treden en een actief persbeleid te voeren, zet je jouw bedrijf op de kaart en geef je jouw bedrijf een gezicht. Dat is leuk voor medewerkers, goed voor het bedrijf en nuttig voor potentiële klanten. Positief nieuws zorgt voor een goed gevoel. Daar staat tegenover dat je ook bij ‘slecht nieuws’ de pers te woord moet staan. Het werkt natuurlijk van twee kanten….

Veel bedrijven hebben een communicatiemedewerker in dienst en  de wat kleinere ondernemingen en instellingen is het vaak een nevenactiviteit van een van de medewerkers. Beschik je over een communicatiemedewerker, dan moet die eigenlijk van de hoed en de rand weten. Die zou altijd bij het directie- of managementoverleg aanwezig moeten zijn. Om te weten wat er speelt, te signaleren wat interessant is om naar buiten te brengen en te kunnen anticiperen bij vragen. Van een goede communicatiemedewerker mag namelijk verwacht worden dat hij of zij het nieuws herkent.

Ik spreek overigens uit ervaring. Heel wat jaren geleden werkte ik als perschef / pr-manager bij het altijd dynamische Vitesse en schoof bij ieder belangrijke vergadering of overleg aan. Naast de directeur en voorzitter van de bvo. Op die manier kon ik snel anticiperen op actuele zaken, die er in de voetbalwereld natuurlijk veel spelen om actief naar buiten te kunnen treden. Eigenlijk moet je als bedrijf of instelling dat voorbeeld volgen.

Dat geldt ook voor de wat kleinere bedrijven zonder communicatiemedewerker! Want ook die kunnen vrij simpel het nieuws binnen het bedrijf naar boven halen. Hoe je dat doet? Voeg structureel het agendapunt communicatie/pers toe aan de agenda van iedere vergadering. Sta aan het eind van de bijeenkomst kort stil bij de zaken die besproken zijn en kijk of er interessante onderwerpen bij zitten waar goede pr mee te bedrijven valt. Het kost een paar minuten, zorgt voor een stuk pr-bewustwording binnen de bedrijfsleiding en het levert daadwerkelijk wat op. De uitwerking kun je overlaten aan een externe persspecialist. Geurts Media verzorgt dit traject bijvoorbeeld voor meerdere bedrijven. Een goede communicatie maakt onderdeel uit van een goede bedrijfsstrategie!

Tot mijn volgende blog

Sjoerd Geurts

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.